LYNLEKSJON I INBOUND SALG!
Velkommen til en lynleksjon innen tema inbound salg. Det jeg snakker om her er rett og slett salg, tilpasset et skriftlig bloggformat.
Inbound marketing – eller inbound salg – er det nye begreper for deg? Det går rett og slett ut på: å selge digitalt.
Infoen fra dette blogginnlegget er hentet fra mitt online kurs «En innføring i inbound marketing» hos Videocation.no
Fra muntlig til skriftlig
Tiltrekke – Argumentere – Close. Slike salgsteorier har du kanskje hørt om?
En selger slik du er vant med sier og gjør disse salgsstegene muntlig.
Salgsstegene muntlig er:
- Først: Tiltrekk
- Så: Argumenter for ditt syn – og bryt ned innvendingene kunden sitter på
- Tilslutt: Close salget (ved å si hvorfor akkurat du er best)
Muntlig variant
En salgsprosess for en som selger via en muntlig variant kan se slik ut:
- Han eller hun ringer for å tiltrekke seg oppmerksomhet.
- Begynner å argumentere ved kontakt
- Han eller hun får lov til å ringe tilbake senere eller komme på et personlig møte.
- Til slutt, hvis alt går som selger ønsker: han eller hun closer salget.
Det var den muntlige varianten.
Inbound Marketing-kurset som jeg har omtalt i bloggen min har som hovedpoeng at du skal lage innhold etter den samme 3-delte prosessen fra salg. Men at du da skal gjøre det skriftlig.
Les også: Hva er inbound marketing?
Skriftlig variant
Nå skal du skrive skriftlig om ditt produkt, ut i fra den samme salgstankegangen. Det er den samme prosessen du må benytte deg av.
Altså:
- Du må skrive innlegg som tiltrekker i T o T-steget.
- Du må skrive argumenterende innlegg i MiT-steget – og her må du også kjenne til kjøpers kjøpsblokkeringer, og løse opp disse ved å omtale løsninger på dem i egne blogginnlegg. Derfor må vi også lage en eller flere personaprofiler.
- I BuT-steget er det bare å skrive så mye du kan om hvor fantastisk flott du er på akkurat ditt felt (altså fordelene av å kjøpe av deg).
Hvorfor skrive?
Hvorfor skal vi heller skrive? Jo, fordi i dag Googler folk i forkant av et kjøp – og da trenger de skriftlig argumentasjon i forkant av kjøpet. Hvis du har den skriftlige infoen dine potensielle kunder søker etter, tiltrekker du deg deres oppmerksomhet – og da er det mye lettere å close dem også. Skjønner?
Vil du lære mer? Ta kontakt med Mediakollektivet for å starte et blogg-prosjekt med meg som prosjektleder.
Du kan også ta online kurset mitt hos Videocation eller bli med på mitt webinar om Inbond marketing som jeg holder i løpet av 2023. Registrer deg på mailinglista mi for dette her:
Her i mediakollektivet er vi her for å hjelpe hverandre å lykkes!
Vi snakkes!