SLIK BLIR DU EN EKSPERT
PÅ INNHOLDSMARKEDSFØRING
Litt usikker på hvordan din bedrift skal bli lagt merke til? Bruke støyende reklamebannere, eller fremstå som en ekspert dine kunder vil stole på? Vi har løsningen som skreddersys deg og din bedrift.
Content marketing eller innholdsmarkedsføring, er to begreper som har slått seg opp på alle lepper de siste årene. Men, innholdsmarkedsføring har vært en effektiv måte å få oppmerksomhet på i over 50 år.
Innholdsmarkedsføring kan være mye, men la oss holde oss til det vi i Mediakollektivet er gode på: tekster formet som et redaksjonelt budskap. Det vil si; tekstene blir skrevet etter samme mal som en avisartikkel. En god overskrift; en god ingress (teksten som åpner artikkelen – og en god tekst som får leseren til å reagere. Og her kommer vi til kjernen i mange diskusjoner om innholdsmarkedsføring:
Vil du ha teksten skal lede kunden (leseren) til et direkte salg? Da er det ofte flere «action»-knapper i teksten. Gjerne lenket videre med teksten: «Kjøp her». «Bestill her».
Eller vil du bygge opp en ekspertrolle først, for så å komme med et mer selgende budskap i de neste artiklene? Her er det mange som er utålmodige, og dermed blir skuffet når ikke kundene trykker som besatt på dine «call to action-knapper» i teksten.
Kundene dine strømmer ikke til deg på grunnlag av èn artikkel. Det kan skje, om tilbudet er godt nok, men mest sannsynlig er det bedre å ta på seg ekspertrollen, og lære opp kunden din. Slik at kunden i neste omgang vil lese mer fra deg – og i siste instans kjøpe noe fra deg – siden du er eksperten som er til å stole på.
Dessuten skader det aldri at nye kunder blir bedre kjent med deg?
I alle fall er det det inntrykket du vil at leseren skal sitte igjen med. Du skal være eksperten. Du skal ikke være den som skriker og maser om siste tilbud.
Du skal bidra med noe fornuftig og matnyttig i form av gode bilder, video og en god tekst som har effekt.
Men hvordan skal du få til slike gode tekster? Her kommer noen gode råd. Og ja, vi vet at det å skrive gode tekster som gjør en forskjell er vanskelig. Derfor har vi flere erfarne tabloide journalister i vår stall som kan hjelpe deg, om du ønsker en best mulig tekst. For å bygge deg opp som ekspert, men også få økt salg og bygge merkevare på sikt.
Men la oss begynne med noen gode tips:
1. Hvem er målgruppen din?
Identifiser deg med målgruppen din, gjør grundig research og lag innhold de er opptatt av og har nytte av. Du skal ikke lage innhold til alle målgruppene dine samtidig, så tilpass heller budskapet ditt til en smal målgruppe. Lag flere artikler som treffer ulik målgruppe, om det er på sin plass.
2. Tenk redaksjonelt innhold
En god innholdsartikkel skal formes som en redaksjonell artikkel, men ofte med et mer informativt og noen ganger med «call to action-knapper». Leseren skal få verdi utover det produktet eller den tjenesten du selger. Husk at du ikke skal fortelle en historie om opplevelsen og verdien kunden får ved å bruke ditt produkt, og hvordan løsningen gjør leseren til en smartere kunde. Tenk at du skal bygge kunnskap.
3. Skape liv? Bruk gode bilder og små videosnutter
Vi kjemper en tøff kamp om tiden og oppmerksomheten til forbrukerne, som ofte er på farten og har liten tid. Alt som er tidsbesparende hjelper deg. En kort videosnutt fanger oppmerksomheten og fremstår mer overkommelig enn en lang tekst. Levende bilder og lyd gir deg muligheten til å møte forbrukeren på et mer personlig nivå, men husk å tekste alle videoer – de sees gjerne med lyden av.
4. SEO- søkemotoroptimalisering
Og sist, men absolutt ikke minst, må du alltid tenke på SEO. I alt du gjør. Produktet eller tjenesten din kan være flott og relevant, men hva hjelper det hvis ingen finner deg? Og hvordan skal de finne deg? Ved å være synlig i Google.
Og helt til slutt. Jada, vi vet at det å skrive gode tekster, ta gode bilder og lage en fin video ikke er gjort i en håndvending. Du har garantert andre ting du skal ha gjort også? Selge produktene dine, blant annet.
Det er derfor vi i Mediakollektivet har samlet flere tekst-eksperter med bakgrunn fra redaksjonelle medier. Vi har dyktige fotografer, samt erfarne videofotografer som lager dine filmer til ditt budsjett.
Vi gleder oss til å gi deg en stemme. Bli hørt. Bli sett. Og ikke minst bygge en merkevare som på sikt gir deg økt salg også.