SLIK FUNGERER BEDRIFTSBLOGGING
Jeg har blitt med i et nytt medienettverk i Norge som heter Mediakollektivet. I den forbindelse løfter jeg her frem litt av kunnskapen min om bedriftsblogging og inbound marketing.
Kurs i Inbound marketing
Bedriftsblogging har inntatt vår digitale markedsføringsarena. Det har kommet for å bli. Hvorfor? Fordi blogginnlegg som linker til mer info i form av gratis* – dette skal vi komme tilbake til – nedlastbar merverdi i form av en e-bok, webinar eller annet, er ditt viktigste salgsapparat.
I 2020 laget jeg et online kurs om temaet som forklarer fremgangsmåten for inbound marketing på en enkel måte, samt hva som trengs for å bruke dette til egen markedsføring. Da kommer vi ikke utenom blogging for bedrifter.
*Gratis i form av kroner og øre ja, men de som laster ned eller melder seg på betaler i form av å gi fra seg informasjon om seg selv til dine selgere.
En liten presisering aller først:
Ikke «rosablogg»
Når jeg her snakker om blogging, og mer spesifikt bedriftsblogging, mener jeg ikke av typen «rosablogging» og personlige daglige oppdateringer fra lederen eller de ansatte. Bloggingen jeg snakker om her følger en fastsatt oppskrift/mal basert på din persona. Alt det kan vi snakke mer om.
Hovedpoenget er først og fremst å få besøkende inn på nettsiden din via blogginnleggene, og deretter å få dem til å konvertere.
Selg digitalt
Jeg har tidligere her i Mediakollektivet-bloggen snakket om inbound salg. Det er dette inbound marketing handler om: å selge digitalt. Digitalt salg henger selvsagt sammen med digital synlighet og søkeord (SEO).
Se denne videoen hvis du vil lære mer om digital synlighet og SEO:
Hvorfor bedriftsblogg?
Ok, fremdeles litt “hva er vitsen” med en blogg for min bedrift, tenker du?
Svaret er enkelt og greit fordi i dag starter kjøpsreisen med et eller flere Google-søk (slik videoen over forteller mer om). Spesielt er det slik for produkter som er nye eller der vi ikke vet at vi trenger det aktuelle produktet eller tjenesten. Vi googler noe hvis vi har et problem vi må løse eller for å finne svar på noe. Vi gooler til og med når vi kjeder oss.
Poenget med bedriftsblogging og, som vi skal komme tilbake til senere e-bøker, webinar eller annet “gratis”materiale, er å dukke opp i disse Google-søkene.
Skriv om problemene kundene dine har
Som markedsførere må vi da først finne ut av hva slags mulige problemer din potensielle kunde søker etter online, slik at vi deretter kan skrive informative blogginnlegg (og lage e-bøker, webinar og annet) som løser dette problemet for dem. Når disse blogginnleggene dine dukker opp på førstesiden av Google, (som over tid skjer hvis du jevnlig oppdaterer bloggen), er det stor sjanse for at din potensielle nye kunde klikker på disse. Slik får du vedkommende inn på siden din. Der, når personen lander på din hjemmebane, har du fått den første oppmerksomheten.
Du kjøper ikke på første møte
Men husk på en viktig ting når det gjelder salg: Hva er sannsynligheten for at du kjøper (her: laster ned) noe ved første møte? Ikke stor. Poenget er: Har du først begynt å bedriftsblogge, så må du nå være tålmodig. Flere av dine innlegg skal etterhvert dukke opp i google-søk på førstesiden – som løser flere problem din potensielle kunde søker etter – og har. Slik øker interessen for deg som bedrift, og slik vil du på sikt få flere henvendelser og deretter salg.
Blogginnlegget er bare det første agnet. Og som jeg forteller mer om i online-kurset om inbound marketing: E-boka, webinar og annet er det som får dem til å bite på litt mer – og samtidig gi fra seg informasjon om seg selv til deg og dine selgere.
Med denne lille innføringen i tema bedriftsblogging og inbound marketing håper jeg interessen for temaet har blitt vekket.
Hvis du tar kontakt med Mediakollektivet, så kan vi sammen gå litt mer grundig til verks for deg og din bedrift.